آذر 94 - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                       مقام معلّم  

 می توان در سایه آموختن                         گنج عشق  جاودان اندوختن

اول از استاد، یاد آموختیم                           پس، سویدای سواد  آموختیم

از پدر گر قالب تن یافتیم                             از معلم جان روشن یافتیم

ای معلم چون کنم توصیف تو                      چون خدا مشکل توان تعریف تو

ای تو کشتی نجات روح ما                        ای به طوفان جهالت نوح  ما

یک پدر بخشنده آب و گل است                    یک پدر روشنگر جان و دل است

لیک اگر پرسی کدامین برترین                     آنکه دین آموزد و علم یقین

مرحوم استاد حسین  شهریار



تاریخ : جمعه 94/9/27 | 9:5 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

هنر معلمی: 

معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:

اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: 1ـ 5)

بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست.

در این آیات خداوند، خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است.

مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرارداد. نوعی انسانی را که هیچ نمی دانست، به وسیله قلم آموزش داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد:

چو قاف قدرتش دَم بر قلم زد              هزاران نقش بر لوح عدم زد

از این رو، می توان گفت که هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است.

 



تاریخ : جمعه 94/9/27 | 8:52 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

بگذار آدم ها تا می توانند " سنگ " باشند ،

مهم این است که تو از نـژاد " چشمه ای  "

پس جاری باش و اجازه نده سنگ ها مانع حرکت تو شوند، آن ها را با    نوازش هایت ذره ذره خرد کن و از روی آنها با لبخند عبور کن.



تاریخ : پنج شنبه 94/9/26 | 8:46 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

 

بهترین ها برای ما

نقاش مشهوری درحال اتمام نقاشی اش بود. آن نقاشی بطورباورنکردنی زیبا بود و می بایست در مراسم ازدواج شاهزاده خانمی نمایش داده می شد . نقاش آنچنان غرق هیجان ناشی از نقاشی اش بودکه ناخودآگاه در حالیکه آن نقاشی را تحسین می کرد، چند قدم به طرف عقب رفت. نقاش هنگام عقب رفتن پشتش را نگاه نکرد، که یک قدم به لبه پرتگاه ساختمان بلندش فاصله دارد.شخصی متوجه شد که نقاش چه میکند .میخواست فریاد بزند،اما ممکن بود نقاش بر حسب ترس غافلگیر شود و یک قدم به عقب برود و نابود شود،مرد به سرعت قلمویی رابرداشت و روی آن نقاشی زیبا را خط خطی کرد.نقاش که این صحنه را دید باسرعت و عصبانیت تمام جلو آمد تا آن مرد را بزند.اما آن مرد تمام جریان را که شاهدش بود را برایش تعریف کرد که چگونه در حال سقوط بود.براستی گاهی آینده مان را بسیار زیبا ترسیم میکنیم،اما گویا خالق هستی میبیند چه خطری در مقابل ماست و نقاشی زیبای مارا خراب می کند.
گاهی اوقات از آنچه زندگی بر سرمان آورده ناراحت می شویم اما یک مطلب را هرگز فراموش نکنیم:

"خالق هستی همیشه بهترین ها را برایمان مهیا کرده است.



تاریخ : پنج شنبه 94/9/26 | 8:34 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

بهترین ها برای ما

نقاش مشهوری درحال اتمام نقاشی اش بود. آن نقاشی بطورباورنکردنی زیبا بود و می بایست در مراسم ازدواج شاهزاده خانمی نمایش داده می شد . نقاش آنچنان غرق هیجان ناشی از نقاشی اش بودکه ناخودآگاه در حالیکه آن نقاشی را تحسین می کرد، چند قدم به طرف عقب رفت. نقاش هنگام عقب رفتن پشتش را نگاه نکرد، که یک قدم به لبه پرتگاه ساختمان بلندش فاصله دارد.شخصی متوجه شد که نقاش چه میکند .میخواست فریاد بزند،اما ممکن بود نقاش بر حسب ترس غافلگیر شود و یک قدم به عقب برود و نابود شود،مرد به سرعت قلمویی رابرداشت و روی آن نقاشی زیبا را خط خطی کرد.نقاش که این صحنه را دید باسرعت و عصبانیت تمام جلو آمد تا آن مرد را بزند.اما آن مرد تمام جریان را که شاهدش بود را برایش تعریف کرد که چگونه در حال سقوط بود.براستی گاهی آینده مان را بسیار زیبا ترسیم میکنیم،اما گویا خالق هستی میبیند چه خطری در مقابل ماست و نقاشی زیبای مارا خراب می کند.
گاهی اوقات از آنچه زندگی بر سرمان آورده ناراحت می شویم اما یک مطلب را هرگز فراموش نکنیم:

"خالق هستی همیشه بهترین ها را برایمان مهیا کرده است.



تاریخ : پنج شنبه 94/9/26 | 8:32 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

مزیت تدوین طرح درس[1] 

اولین مزیت تدوین طرح درس این است که معلمان می‌توانند روش تدریس، محتوای آموزشی، وسایل و ابزار های آموزشی و روش های ارزشیابی مناسب را انتخاب کرده و بکار گیرند در صورت جایگزینی معلمان هیچ نکته ضروری در تدریس جا نمی افتد .

دومین مزیت تدوین هدف‌های رفتاری مختص فراگیران است. وقتی هدف رفتاری تدوین شود، فراگیر بطور دقیق می‌داند که چه انتظاری از او می‌رود، پس می‌تواند فعالیت های خود را برای رسیدن به آن جهت دهد و در صورت موفقیت و شکست از نتایج کار خود آگاه می‌شود.

سومین مزیت هدف های رفتاری این است که در صورت تحقق یا عدم تحقق هدف‌ها، مستندات لازم برای بررسی کار معلمان را در اختیار داریم.

پس چهارمین مزیت تدوین هدف های رفتاری ایجاد زبان مشترک بین فراگیران، معلمان و مسئولان آموزشی است.

مزایا‌و محاسن دیگر طرح درس عبارتند از:

·        فعالیت های آموزشی را نظم می دهد.

·        باعث می شود عوامل اصلی جریان تدریس در نظر گرفته شود.

·        باعث می شود که معلم  از روشها و فنون مناسب تدریس استفاده نماید .

·        مشکلات احتمالی تدریس پیش بینی می شود.

·        وظیفه معلم و فراگیران را مشخص می کند.

·        توجه معلم  را به انتخاب روشهای مناسب آموزش جلب می نماید.

·        ارزشیابی معلم  توسط مؤسسه آموزشی را آسان می نماید.

·        ارزشیابی فراگیران توسط معلم  را آسان می کند.

·        باعث می شود که معلم  و فراگیران با اعتماد بیشتری سرکلاس درس حاضر شوند.

·    انتظار می رود در زمان تدریس و با توجه به طرح درس و اهداف تنظیم شده ، نیازهای آموزشی فراگیران مدنظر قرار گیرد و آموزش با رعایت اولویت بندی انجام شود.

" یادمان باشد کار معلم از کار تراشکار الماس سخت تر و نتیجه اش خوشایند تر است"



[1]- planlesson



تاریخ : پنج شنبه 94/9/26 | 8:21 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

شعری از مولانا  :

عاقبت خاک شود حسن جمال من و تو
خوب و بد می گذرد وای به حال من و تو
قرعه امروز به نام من و فردا دگری
می خورد تیر اجل بر پر و بال من و تو
مال دنیا نشود سد ره مرگ کسی
گیرم که کل جهان باشد از آن من و تو....
هر مرد شتربان اویس قرنی نیست
هر شیشه ی گلرنگ عقیق یمنی نیست
هر سنگ و گلی گوهر نایاب نگردد
هر احمد و محمود رسول مدنی نیست
بر مرده دلان پند مده خویش میازار
زیرا که ابوجهل مسلمان شدنی نیست
جایی که برادر به برادر نکند رحم
بیگانه برای تو برادر شدنی نیست...



تاریخ : سه شنبه 94/9/24 | 9:43 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

طراحی[1] آموزشی چیست؟

طراحی آموزشی توسط افراد زیادی تعریف شده  که در این بخش به بیان تعدادی از آنها  پرداخته می شود (به نقل از رضوی، 1386).  طراحی آموزشی در معنای ساده استفاده از یک فرایند نظامند برای فهم مشکلات عملکرد انسانی،یافتن راه حل ها و انجام آنهاست.(مک آردل 1991؛ طراحی آموزشی علم تعیین دقیق مشخصات فرایند ایجاد،ارزشیابی و تداوم موقعیت هائی است که یادگیری را هموار می سازد.(ریچی1986). طراحی آموزشی کل فرایند تحلیل نیازها و هدف های یادگیری و ایجاد نظم عرضه آموزش برای برآوردن نیازهاست(بریگز1975).

طراحی آموزشی، پیش بینی و تنظیم رویدادهای آموزشی بر اساس اهداف، محتوا و امکانات موجود با توجه به ویژگیها و ساخت شناختی دانش آموزان است. طراحی آموزشی، خواه مربوط به یک دروه کامل یا به یک جلسه ی آموزشی باشد، از اهمیت خاصی برخوردار است. توجه و دقت در تنظیم آن می تواند موجب کارایی و اثر بخشی تدریس شود. طراحی آموزشی ممکن است به دو صورتِ خُرد و کلان، انجام گیرد. طراحی در سطح کلان مربوط به شورای برنامه ریزی درسی و متخصصان آموزشی است؛ اما طراحی در سطح خُرد، بر عهده ی معلم است. در فرآیند طراحی خُرد، توجه باید بیشتر به حصول صلاحیت ها و قابلیت های مورد انتظار، جلب شود و با نگرشی سیستمی و نظام مند، مجموعه ی عناصری را که در یادگیری دانش آموزان مؤثرند، در نظر گرفت. معلم باید کل محتوای آموزشی را به اجزای قابل تدریس که معمولاً به نام «جلسات درس یا تدریس» نامیده می شود، تقسیم کند و مشخص سازد که بر اساس زمان منظور شده، چند جلسه یا ساعت در طول ترم و یا سال تحصیلی تدریس خواهد داشت و در هر جلسه چه موضوعی و با چه اهدافی دنبال خواهد شد. طراحی آموزشی ، فرایندی پویاست و عناصر تشکیل دهنده آن دائماً با یکدیگر در تعامل هستند .     

برای دانلود جزوه طراحی آموزشی کلیک فرمائید.



[1] - Desigining



تاریخ : پنج شنبه 94/9/5 | 11:6 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

اصول عشق از نظر استرنبرگ 

روان شناسان متعددی در رابطه با عشق نظریاتی ارائه داده اند، که منعکس کننده ی گرایشات نظری آن ها می باشد. مثلاً فروید عشق را از دیدگاه روان پویشی بررسی کرد و آبراهام مزلو آن را در رابطه با سلسله نیازهای انسان به سوی خودشکوفایی مطرح کرد.


رابرت استرنبرگ روانشناس دیگری است که نظریه مثلث عشق را مطرح کرد که دربرگیرنده ی پیچیدگی هایی است که در شکل گیری و تداوم رابطه های عاطفی پیش می آید، این نظریه با عشق در یک نگاه مغایرت دارد.
نظریه مثلث عشق استرنبرگ

بر طبق این نظریه عشق از سه عنصر تشکیل شده است که وجود این سه عنصر برای عشق کامل ضروری است.
این سه مؤلفه عبارتند از: صمیمیّت، تعهّد، شور واشتیاق (شهوت). از نظر استرنبرگ صمیمیت به معنای نزدیک بودن است که شامل احساس همدلی، وابستگی، درک متقابل، حمایت عاطفی، ارج گذاری و اعتماد است. تعهد به معنای تصمیم گیری جهت تداوم رابطه ی موجود و برنامه ریزی جهت ادامه ی بلند مدت آن می باشد.
شور و اشتیاق (شهوت) بر مبنای انگیزش های شهوانی و جذابیت های جسمانی است.
بدین ترتیب استرنبرگ عشق کامل یا آرمانی را عشقی می داند که شامل این سه مؤلفه باشد. در صورت فقدان هر یک از این سه مؤلفه، عشق حاصله در مرتبه ای پائین تر از عشق کامل خواهد بود. مثلاً استرنبرگ عشقی را که شامل دو مؤلفه ی صمیمیت و اشتیاق و فاقد تعهد باشد را عشق رمانتیک معرفی می کند. این عشق بر اساس دو جنبه ی جذابیت فیزیکی و عاطفی استوار است و امکان تداوم چنین عشقی در صورتی که مؤلفه ی تعهد به آن اضافه نشود زیاد نیست. مثال دیگر عشقی است که دارای مؤلفه ی شور و اشتیاق و تعهد می باشد ولی فاقد صمیمیت است، چنین عشقی در این تئوری عشق ابلهانه معرفی شده است، به این دلیل که زوج متعهد به ادامه ی رابطه ای می شوند که صرفاً بر مبنای جذابیت شهوانی و فاقد شناخت و مهر می باشد. بر این اساس عشق رفاقتی شامل مؤلفه صمیمیت و تعهد و بدون شور و اشتیاق شهوانی می باشد. عشق خواهر-برادری با این نوع عشق قابل قیاس است. همچنین زندگی زوجی که صرفاً به خاطر فرزندانشان یا به دلایل مالی ادامه پیدا می کند فاقد شور و اشتیاق و صمیمیت می باشد ولی مؤلفه تعهد همچنان برجاست، چنین عشقی عشق پوچ معرفی شده است. تحقیقات نشان می دهد که برداشت عشاق از تعهد، صمیمیت و اشتیاق شهوانی در نسل های مختلف یکسان است. همچنین نقدهایی نیز بر این نظریه وارد است، مثلاً در آن زمان بندی بروز و ظهور مؤلفه های مذکور مسکوت مانده.

 



تاریخ : سه شنبه 94/9/3 | 6:53 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

اصول عزت نفس سالم 


عزت نفس سالم بر شش اصل استوار است:

زندگی آگاهانه

یعنی به واقعیت احترام بگذارید، بدون طفره رفتن و انکار. هنگام انجام هر کاری از آن آگاه باشید. سعی کنید بفهمید چه چیزهایی علایق، ارزش ها و اهداف شما را تحت تاثیر قرار می دهد. هم از دنیای بیرونی و هم از دنیای درونی خود آگاه باشید.

پذیرش خویشتن

یعنی قبول این واقعیت که افکار، احساسات و اعمالتان متعلق به شماست، مهربانانه و محترمانه رفتار کردن با خودتان، حتی وقتی برخی احساسات یا تصمیم هایتان را تحسین نمی کنید یا از آن ها لذت نمی برید و نیز پرهیز از ماندن در ارتباطی طردکننده یا خصومت آمیز.

مسئولیت پذیری

یعنی درک کنید شما در انتخاب ها و اعمالتان مختارید و باید منبع نهایی احساس رضایت تان باشید. هیچ کس جز خودتان به شما خدمت نمی کند، کسی قرار نیست بیاید زندگی تان را برای شما سروسامان دهد، شما را خوشحال کند یا به شما عزت نفس بدهد.

ابراز وجود

یعنی به خواسته ها و نیازهایتان احترام بگذارید و شکل های مناسب ابراز آن ها را در واقعیت جستجو کنید. با خودتان در برخورد با دیگران با احترام و مناسب رفتار کنید. از کسی که هستید راضی باشید به دیگران اجازه دهید این واقعیت را ببینند و از باورها و ارزش ها و احساساتتان حمایت کنید.

زندگی هدفمند

یعنی برای تعیین اهدافتان مسئولیت بپذیرید، اعمالی را انجام دهید که به شما اجازه می دهد آن ها را به دست آورید. خودتان را در مسیر موفقیت نگه دارید و در جهت تکمیل اهداف خود حرکت کنید.

زندگی همراه با راستی و درستی

یعنی از اصولی رفتاری پیروی کنید که شما را در اقدام هایتان وفادار نگه دارد؛ ایجاد سازگاری و تجانس بین آنچه می دانید، آنچه می گویید و آنچه انجام می دهید، به قول هایتان پایبند باشید، به تعهدات خود احترامب گذارید و به گفته های خود عمل کنید.



تاریخ : سه شنبه 94/9/3 | 6:44 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق