بهمن 94 - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش مسیر بحرانی  CMP))

در سالهای دهه 1950 , گروهی از دانشمندان علوم تحقیق در عملیات به فکر ایجاد روشهای کاملتر ی برای برنامه ریزی پروژه ها افتادند . اولین گروهی که نتایج قابل قبولی را از کارهای خود ارائه داد , وابسته به هیات مرکزی تولید انرژی الکتریکی در انگلیس بود . این گروه تکنیکی را با عنوان طولانی ترین مسیر غیر قابل کاهش رویدادها , برای اجرای پروژه تعمیرات اساسی یک نیروگاه برق ابداع نمود . این روش که بعدها بنام تکنیک ترتیب اصلی نامیده شد در حد قابل قبولی کارا و مفید بوده و دارای تشابه زیادی به روشهای CMP وPERT  بود , ولی این روش هرگز به صورت رسمی چاپ و منتشر نشد . تقریبا همزمان با این رویداد شرکت تولیدی دوپان یک گروه تحقیقاتی را

مامور بررسی کاربردهای روشهای جدید مدیریت در امور مهندسی شرکت نمود . در سال 1957 مرکز پژوهشهای علمی شرکت ((یونی واک )) به سرپرستی دکتر ((جان ماچ لی )) برای ادامه این تحقیقات به شرکت ((دوپان )) پیوست و همراه با آنها مهندس ((کلی )) از شرکت رمینگتون نیز به تیم پژوهشی دوپان و یونی واک ملحق گردید . سرپرستی گروه دوپان با شخصی بنام ((واکر)) بود . نتیجه کار این گروه , ابداع روش مسیر بحرانی (CMP)  بود . این روش برای اولین بار در پروژه ساخت یک کارخانه برای شرکت دوپان , با سرمایه ای حدود ده میلیون دلار گرفته شد . دومین کاربرد روش CMP , در پروژه تعمیرات اساسی یکی دیگر از کارخانجات دوپان بود . در اجرای پروژه تعمیرات اساسی در این کارخانه که دارای سیستم تولیدی پیوسته بود , لازم بود که در طول اجرای پروژه , تولید کارخانه متوقف شود و بنابراین هر گونه اقدام و ابتکاری که می توانست در کاهش زمان تعمیرات موثر باشد , کمک مهمی به امر تولید و اقتصاد شرکت می نمود . کار تعمیرات اساسی در این کارخانه در گذشت چندین بار با متوسط زمان رکود (توقف کارخانه ) حدود 125 ساعت صورت گرفته بود . با کاربرد روش CMP  زمان کل تعمیرات (رکود تولید ) از متوسط 25 ساعت به 93 ساعت کاهش یافت و در دوره های بعدی این زمان به 74 ساعت رسید .

برای دسترسی به مطالب و مقالات کامل اینجا را کلیک نمایید.   

http://www.rava20.ir

 



تاریخ : جمعه 94/11/30 | 9:49 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

روانشناسی انگیزش

            رفتارهای انسان به استثنای برخی بازتاب‌های ساده به «انگیزه» (Motive ) بستگی دارد. به عبارت دیگر ، ظهور رفتار انسان تنها به وجود محرک و متغیرهای ژنتیک وابسته نیست، بلکه شدت و فرکانس متغیرهای مداخله‌گر درون ارگانیزمی (درون انسان) در پدیدآیی رفتارهای انگیزشی سهم بسزایی دارد.       

رفتارهای انسان به استثنای برخی بازتاب‌های ساده به «انگیزه» (Motive) بستگی دارد. به عبارت دیگر ، ظهور رفتار انسان تنها به وجود محرک و متغیرهای ژنتیک وابسته نیست، بلکه شدت و فرکانس متغیرهای مداخله‌گر درون ارگانیزمی (درون انسان) در پدیدآیی رفتارهای انگیزشی سهم بسزایی دارد. فرایندهای انگیزشی جهت و شدت رفتارهای هدفمند را تعیین می‌کنند و افراد این فرایندها را در ذهن خود به صورت امیال آگاهانه تجربه می‌کند.

برای دسترسی به مطالب و مقالات کامل اینجا را کلیک نمایید.   

http://www.rava20.ir

 



تاریخ : جمعه 94/11/30 | 9:42 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

رازهای تعالی سازمانی

امروزه مطالب فراوانی پیرامون مدیریت دانش در سازمانها مطرح می گردد. تاکید اکثر این مطالب استفاده از فناوری اطلاعات در کسب، ذخیره و تسهیـم اطلاعات است. اما یک سوال اساسی تر وجود دارد. ما چگونـه مـــــی توانیم به دانش دنیا که واقعاً در تحقق نتایج مهم موثر است مجهز شویم؟ فکر بهترین عملکرد (BEST PRACTICE ) طی دهه 80 و 90 به شهرت رسید. اما در حقیقت بسیـــاری از موفق ترین روش شناسی ها ناموفقند. رسم بر این است که ما نخست موضوعهایی را مشخص می سازیم که فکر می کنیم سازمانها در آن عملکرد بالایی دارند و سپس زمینه را برای تحقق بهترین عملکرد فراهم می سازیم. این رویکرد، دارای ایرادات متعددی است. چنین الگوبرداری (BENCHMARKING) ممکن است سازمانی را در بالاترین نقطه منحنی عمر آن درست قبل از مرحله افول متوقف سازد. تاکید عمده این الگو اغلب اوقات بر عملکرد شرکتهای بزرگ است که ممکن است براساس یک الگوی قدیمی بهترین عملکرد باشد (نظیر مهارتهای مدیریت عملکرد که بازتاب ارتباط متقابل رئیس و زیردست است). تحقیق انجام شده توسط موسسه گالوپ تحت عنوان «نخست همه قوانین و مقررات را زیرپا بگذارید»، دیدگاه متفاوتی را مطرح می کند: در واقع شرکتهای برتر وجود خارجی ندارند - تنها گروههای کاری برتر وجود دارند.
بخشی از مشکل این است که این الگو غلط است. به جای اینکه عملکرد یک شرکت نمونه براساس اقدامات گذشته مورد بررسی قرار گیرد، یک رویکرد بسیار جالب و سودمند این است که نتایج یا اهدافی را مشخص سازیم که می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم و دریابیم که چه اقداماتی بدان نتایج منتهی می شوند. این مستلزم یک رویکرد موشکافانه تر به تحقیق یا پژوهش است که براساس آن خود شرکت در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

برای دسترسی به مطالب و مقالات کامل اینجا را کلیک نمایید.   

http://www.rava20.ir

 



تاریخ : جمعه 94/11/30 | 9:29 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

خلاقیت در مدیریت

            با شتاب روز افزون تحولات و دگرگونیها در دنیای کنونی که عصر اطلاعات و ارتباطات است و به دلیل بی‌ثباتی و تغییر پذیری و نیز غیر قابل پیش‌بینی بودن این تغییرات ، آنچه که کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه را در جهت افزایش بهره وری و پیشرفت و ترقی آنها مدد می رساند ، همانا استفاده از فرصتها در رقابت با سایر کشورهاست.   

با شتاب روز افزون تحولات و دگرگونیها در دنیای کنونی که عصر اطلاعات و ارتباطات است و به دلیل بی‌ثباتی و تغییر پذیری و نیز غیر قابل پیش‌بینی بودن این تغییرات ، آنچه که کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه را در جهت افزایش بهره وری و پیشرفت و ترقی آنها مدد می رساند ، همانا استفاده از فرصتها در رقابت با سایر کشورهاست و این امر میسر نمی گردد مگر با درایت و خلاقیت مدیران و نیز تاثیر مدیران در پرورش خلاقیت کارکنان که با کمک یکدیگر در جهت رشد و بالندگی سازمان خود و در نتیجه ، جامعه بکوشند.

از خلاقیت تعاریف متعددی شده است اما خلاقیت از دیدگاه سازمانی عبارت است از ارایه فکر و طرح نوین برای بهبود و ارتقای کمیت یا کیفیت سازمان و نوآوری. افزایش خلاقیت در سازمانها می‌تواند به ارتقای کمیت و کیفیت خدمات ، کاهش هزینه ها، جلوگیری از اتلاف منابع ، کاهش بورو کراسی، افزایش رقابت ، افزایش کارایی و بهره وری ، ایجاد انگیزش و رضایت شغلی در کارکنان منجر گردد .نقش مدیر در پرورش خلاقیت ، تحریک و تشویق کارکنان، تفویض اختیار به کارکنان ، پیدا کردن ذهنهای خلاق و استفاده از خلاقیت دیگران است .

نظام مدیریت مشارکتی با تکیه بر خود کنترلی کارکنان ، مشورت ، تشویق به ابتکار و احترام به افراد ، نقش مهمی در پرورش خلاقیت کارکنان ایفا می کند . تکنیک های خلاقیت گروهی شامل تحرک مغزی ، گردش تخیلی، تفکر موازی ، ارتباط اجباری ، شش کلاه تفکر ، از تکنیکهای مؤثر در تقویت تفکر خلاق هستند.

برای دسترسی به مطالب و مقالات کامل اینجا را کلیک نمایید.     

http://www.rava20.ir



تاریخ : جمعه 94/11/30 | 9:26 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

تاریخچه مدیریت کیفیت و بهره وری 

مدیریت کیفیت و بهره‌وری یکی از حوزه‌های پشتیبان کسب و کار است، به این معنی که نمی‌توان یک جایگاه ثابت را در زنجیره کسب و کار برای آن در نظر گرفت مثلا نمی‌توان گفت جایگاه و زمان استفاده از اصول و تکنیک‌های این حوزه فقط در هنگام تولید است یا فقط در هنگام بازاریابی است. بلکه در تمامی مراحل کسب و کار باید با استفاده از مفاهیم این حوزه و بکار بردن تکنیک‌های آن، کسب و کارمان را بهینه‌تر مدیریت کنیم.

خیلی وقت‌ها برای ما سوال پیش آمده که:

از نظر مفاهیم، زمان اجرا و توالی پیاده سازی ایزو با مدل های تعالی مثل EFQM با TQM چه تفاوتی دارد؟ لیست کامل استانداردهای ایزو چیست؟ استقرار چرخه بهبود بهره‌وری چه تقابلی با پیاده‌سازی ایزو دارد؟ اولین اقدامی که در یک شرکت باید انجام داد استقرار ایزوست یا عارضه‌یابی و یا کار بر روی شاخص‌های بهره‌وری ان شرکت؟

در این حوزه سعی شده به همه این سوالات به زبان ساده و کاربردی پاسخ داده شود.

 

هر چند که مفهوم کیفیت همیشه در زندگی بشر مطرح بوده است ولی دانش کیفیت و مدیریت کیفیت علمی برمی‌گردد به اولیل قرن گذشته که در ادامه شرح مختصری از آن  ارائه می‌شود:

 

سال 1924 : پدر علم کیفیت را دکتر والتر شوهارت آمریکایی می‌دانند که در آن سال در آزمایشگاه های شرکت Bell سیستمی را به وجود آورد که میتوانست واریانس سیستم های تولید را اندازهگیری کند. این سیستم به نام (کنترل آماری فرایند) یا SPC مشهور شد. دکتر شوهارت در سال 1931 کتابی با عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات صنعتی» منتشر کرد. در این کتاب او به موضوع «کنترل کیفیت آماری» پرداخت.

 

سال 1946 : جنگ جهانی دوم یکی از مهمترین خاستگاه‌های علوم مدیریت بود به طوری که بعضی از علوم مدیریت در جنگ متولد شدند و بعضی هم در جنگ رشد پیدا کردند چون پیدا کردن راهکار در جنگ جزو بالاترین  نیازها بود و این نیازها محرک تحقیق و بعد هم تولید علم بودند. پس از جنگ جهانی دوم نیروهای حرفهای تولید در ژاپن «سازمان غیرانتفاعی اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپن» را تأسیس کردند. در همین سال، جامعه کنترل کیفیت آمریکا» نیز تشکیل شد.

شاگرد شوهارت ادوارد دمینگ که یک فیزیکدان با گرایش ریاضی بود و در بخش کشاورزی و دفتر تحقیقات آمریکا کار میکرد، موظف شد تا سیستم کنترل آماری فرایند را به کارکنان صنایع دفاعی آمریکا آموزش دهد.

 

سال 1950: اتحادیه متخصصان علوم و مهندسین ژاپن (JUSE) از دمینگ دعوت کردند تا SPC و روش های کنترل کیفیت را در کشور ژاپن آموزش دهد. ژاپنیها به سرعت خود را با آموزش های دمینگ هماهنگ ساخته و در این روش ها تغییراتی به وجود آوردند. خیلی جاها از دمینگ به عنوان پدر کیفیت یاد می‌شود. بهرحال شروع این حرکت با شوهارت بوده ولی به اوج رساندن آن با دمینگ بوده است. قسمت جالب مساله هم در این است که دمینگ یک آمریکایی بود ولی اصولش و تفکرات کیفیتی او در ژاپن مورد پذیرش بالایی قرار گرفت و این کشور تبدیل به راهبر علم مدیریت کیفیت شد. شاید چون فرهنگ ژاپنی بیشتر از هر فرهنگ دیگری با مفاهیم مد نظر دمینگ همخوانی داشت.

 

سال 1951: اتحادیه دانشمندان و مهندسین ژاپنی (JUSE) جایزه دمینگ که عالیترین جایزه کیفیت در ژاپن به حساب میآید را با هدف افزایش سطح کیفیت صنعت در ژاپن ایجاد کردند. دمینگ به پاس خدماتی که به توسعه کیفیت در ژاپن انجام داد، بزرگترین جایزه ژاپن به نام «مدال افتخار امپراطور برای سازندگان اقتصاد ژاپنی» را دریافت کرد.

 

سال 1951: دکتر فینگبام کتابی تحت عنوان «کنترل کیفیت فراگیر» منتشر کرد. در این کتاب او به جای «کنترل کیفیت آماری» از «کنترل کیفیت فراگیر» سخن به میان آورد.

 

سال 1954: جوزف جوران اهمیت درگیر نمودن تمام بخش ها در پیگیری امر کیفیت و اهمیت رضایت مشتری را به جای امر ساده تبعیت از مشخصات محصول ژاپنیها تاکید کرد. از اینرو ژاپنی ها با استفاده از این مفاهیم، استانداردهایی را برای کیفیت وضع کردند.

 

سال 1962: کاآرو ایشیکاوا ایده و تفکرات جوران و فینگبام را بسط داده و موضوع مشتریان داخلی را که دریافتکنندگان بروندادهای داخل سازمان هستند علاوه بر مشتریان خارجی سازمان مطرح کرد. ایشیکاوا بر مبنای کار متخصصین علوم رفتاری و نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو و تئوری X و Y مکگریگور ،  واژه «کانونهای کیفیت» را مطرح کرد.

 

اوخر دهه 1970: آمریکاییها و اروپاییها که متوجه پیشی گرفتن ژاپنیها در تسخیر بازارهای جهانی شدند، به فکر استفاده از نگرش TQM در مدیریت های خود افتادند. به این منظور سفرهایی را به ژاپن انجام دادند. در حقیقت اگر آنها کتاب های دمینگ و جوران را می خواندند، نیازی به انجام این سفرها نمی دیدند، به هر حال رنسانس کیفیت در مورد محصولات و خدمات آمریکایی در حال اجرا بود. در میانه دهه 1980 مفهوم TQM منتشر شد.

 

سال 1987 : آمریکا در مقابل جایزه دمینگ، جایزهای ملی را به نام «مالکوم بالدریج» ابداع کرد. این جایزه برای معرفی سازمان هایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای TQM دست یافتهاند، طراحی شد. در این میان تاگوچی مفاهیمی نو در مورد پارامترها و تلورانس های طراحی مطرح کرد و باعث تجدید حیات طراحی آزمایش ها (DOE) به عنوان ابزاری با ارزش برای بهبود کیفیت شد.

 

 



تاریخ : شنبه 94/11/24 | 7:7 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

 8توصیه‌ درباره‌ی موفقیت از زبان ریچارد برانسون

ریچارد برانسون (Richard Branson) بنیان‌گذار Virgin Group برای خودش کسب و کار و قدرتی دست و پا کرده که اصلا کار ساده‌ای نبود. او تا کنون هشت شرکت در هشت حوزه‌ی صنعتی مختلف، با ارزش‌های میلیارد دلاری تاسیس کرده است.

اما درس خواندن در دانشکده‌ی مدیریت برای کسی که به دو اختلال دیسلکسی و عدم تمرکز دچار هست، اصلا کار آسانی نبودi. موفقیت برانسون در واقع ناشی از شیوه‌ی متفاوت تفکر و اعتقادات اوست.

 

به عنوان یکی از موفق‌ترین مدیران و کارفرمایان دنیای امروز، برانسون 8 توصیه برای کسب موفقیت ارایه می‌دهد که در هیچ دانشکده‌ی مدیریت کتابی ثبت نشده‌اند.

  1. باید تجربه کسب کنید

وقتی کار جدیدی را آغاز می‌کنید، به هیچ وجه نمی‌توانید تصور کنید که چه چیزی ممکن است پیش بیاید. همیشه اولین بار انجام دادن هر کاری، خیلی سخت است، هیچ تضمینی هم وجود ندارد که موفق خواهید شد یا خیر. برانسون عادت کرده است که ریسک‌پذیر باشد و وارد حوزه‌هایی بشود که تا پیش از این کسی امتحان‌شان نکرده بود و همین توصیه را هم برای دیگران می‌کند.

 

2. خودتان را در موقعیت‌های بالاتر قرار بدهید

اگر افراد را در موقعیتی بالاتر از چیزی که تا حالا بوده‌اند قرار بدهید، به ‌تدریج به وضعیت جدید خو می‌گیرند و طبق آن، کفایت خودشان را بالا می‌برند.‌ برانسون همیشه افق‌های دوری را برای خودش تصور می‌کرد و سعی می‌کرد طوری تلاش کند که به آن‌ها دست پیدا کند.

 

3. قوی باشید و اعتماد کنید

به همان اندازه که داشتن یک شخصیت قوی و مستقل اهمیت دارد، اعتماد کردن به دیگران هم مهم است. بعضی اوقات لازم است تا اعتماد کنید و کار را به دست دیگری بسپارید. مدیریت را در اختیار داشته باشید اما بگذارید دیگران هم ببینند که مورد اعتماد شما واقع شده‌اند و آن‌ها را قبول دارید.

 

4. اجازه ندهید شکست‌ها شما را ناامید کنند

 

وقتی در کاری شکست می‌خورید، به جای ناامید شدن، ایراد را پیدا کنید و سعی کنید تا نقطه ضعف را تقویت کنید.

 

5. با محافظه‌کاری به جایی نمی‌رسید

زیاد قانون وضع نکنید. به جای این‌که فقط از قوانین پیروی کنید که مبادا اتفاقی بیفتد، راه آزمون و خطا را در پیش بگیرید. باید نسبت به کاری که می‌کنید، احساس مسوولیت داشته باشید و آزاد باشید تا راه های متفاوت را امتحان کنید.

 

6. بهترین روش یادگیری، روش عملی است

برانسون عقیده دارد که باید روی افراد سرمایه‌گذاری شود تا یاد بگیرند کارها را به بهترین شکل انجام بدهند. به علاوه، یک سرمایه‌گذاری خوب ده‌ها بار بازگشت و سود به همراه دارد، ضمن این‌که همیشه هم مورد اعتماد و تحسین افرادی که روی توانایی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید، قرار می‌گیرید.

 

7. تجارت باید خلاقیت، شادی و شراکت افراد را برانگیزد

برانسون عقیده دارد که کارمندان هرگز نباید احساس کنند که فقط برای جمع کردن سرمایه‌ی شرکت استخدام شده‌اند. افراد باید مشتاقانه برای کمک کردن به کار شرکت حاضر شوند.

 

8. تجارت یعنی جمع کردن افراد خوب

برانسون عقیده دارد که اصلی‌ترین عامل پیشرفت یک شرکت، افرادی هستند که آن را می‌گردانند. تجارت چیزی نیست جز دور هم جمع شدن یک گروه از آدم‌هایی که آن را پیش می‌برند. در واقع هر شرکت، همان عوامل و کارمندان‌اش هستند.

 

 



تاریخ : شنبه 94/11/24 | 6:59 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

روانشناسی انگیزش

            رفتارهای انسان به استثنای برخی بازتاب‌های ساده به «انگیزه» (Motive ) بستگی دارد. به عبارت دیگر ، ظهور رفتار انسان تنها به وجود محرک و متغیرهای ژنتیک وابسته نیست، بلکه شدت و فرکانس متغیرهای مداخله‌گر درون ارگانیزمی (درون انسان) در پدیدآیی رفتارهای انگیزشی سهم بسزایی دارد.       

رفتارهای انسان به استثنای برخی بازتاب‌های ساده به «انگیزه» (Motive) بستگی دارد. به عبارت دیگر ، ظهور رفتار انسان تنها به وجود محرک و متغیرهای ژنتیک وابسته نیست، بلکه شدت و فرکانس متغیرهای مداخله‌گر درون ارگانیزمی (درون انسان) در پدیدآیی رفتارهای انگیزشی سهم بسزایی دارد. فرایندهای انگیزشی جهت و شدت رفتارهای هدفمند را تعیین می‌کنند و افراد این فرایندها را در ذهن خود به صورت امیال آگاهانه تجربه می‌کند.

برای دسترسی به مطالب و مقالات کامل اینجا را کلیک نمایید.   

http://www.rava20.ir

 



تاریخ : شنبه 94/11/24 | 6:22 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

رازهای تعالی سازمانی

امروزه مطالب فراوانی پیرامون مدیریت دانش در سازمانها مطرح می گردد. تاکید اکثر این مطالب استفاده از فناوری اطلاعات در کسب، ذخیره و تسهیـم اطلاعات است. اما یک سوال اساسی تر وجود دارد. ما چگونـه مـــــی توانیم به دانش دنیا که واقعاً در تحقق نتایج مهم موثر است مجهز شویم؟ فکر بهترین عملکرد (BEST PRACTICE ) طی دهه 80 و 90 به شهرت رسید. اما در حقیقت بسیـــاری از موفق ترین روش شناسی ها ناموفقند. رسم بر این است که ما نخست موضوعهایی را مشخص می سازیم که فکر می کنیم سازمانها در آن عملکرد بالایی دارند و سپس زمینه را برای تحقق بهترین عملکرد فراهم می سازیم. این رویکرد، دارای ایرادات متعددی است. چنین الگوبرداری (BENCHMARKING) ممکن است سازمانی را در بالاترین نقطه منحنی عمر آن درست قبل از مرحله افول متوقف سازد. تاکید عمده این الگو اغلب اوقات بر عملکرد شرکتهای بزرگ است که ممکن است براساس یک الگوی قدیمی بهترین عملکرد باشد (نظیر مهارتهای مدیریت عملکرد که بازتاب ارتباط متقابل رئیس و زیردست است). تحقیق انجام شده توسط موسسه گالوپ تحت عنوان «نخست همه قوانین و مقررات را زیرپا بگذارید»، دیدگاه متفاوتی را مطرح می کند: در واقع شرکتهای برتر وجود خارجی ندارند - تنها گروههای کاری برتر وجود دارند.
بخشی از مشکل این است که این الگو غلط است. به جای اینکه عملکرد یک شرکت نمونه براساس اقدامات گذشته مورد بررسی قرار گیرد، یک رویکرد بسیار جالب و سودمند این است که نتایج یا اهدافی را مشخص سازیم که می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم و دریابیم که چه اقداماتی بدان نتایج منتهی می شوند. این مستلزم یک رویکرد موشکافانه تر به تحقیق یا پژوهش است که براساس آن خود شرکت در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

برای دسترسی به مطالب و مقالات کامل اینجا را کلیک نمایید.   

http://www.rava20.ir

 



تاریخ : شنبه 94/11/24 | 6:14 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

خلاقیت در مدیریت

            با شتاب روز افزون تحولات و دگرگونیها در دنیای کنونی که عصر اطلاعات و ارتباطات است و به دلیل بی‌ثباتی و تغییر پذیری و نیز غیر قابل پیش‌بینی بودن این تغییرات ، آنچه که کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه را در جهت افزایش بهره وری و پیشرفت و ترقی آنها مدد می رساند ، همانا استفاده از فرصتها در رقابت با سایر کشورهاست.   

با شتاب روز افزون تحولات و دگرگونیها در دنیای کنونی که عصر اطلاعات و ارتباطات است و به دلیل بی‌ثباتی و تغییر پذیری و نیز غیر قابل پیش‌بینی بودن این تغییرات ، آنچه که کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه را در جهت افزایش بهره وری و پیشرفت و ترقی آنها مدد می رساند ، همانا استفاده از فرصتها در رقابت با سایر کشورهاست و این امر میسر نمی گردد مگر با درایت و خلاقیت مدیران و نیز تاثیر مدیران در پرورش خلاقیت کارکنان که با کمک یکدیگر در جهت رشد و بالندگی سازمان خود و در نتیجه ، جامعه بکوشند.

از خلاقیت تعاریف متعددی شده است اما خلاقیت از دیدگاه سازمانی عبارت است از ارایه فکر و طرح نوین برای بهبود و ارتقای کمیت یا کیفیت سازمان و نوآوری. افزایش خلاقیت در سازمانها می‌تواند به ارتقای کمیت و کیفیت خدمات ، کاهش هزینه ها، جلوگیری از اتلاف منابع ، کاهش بورو کراسی، افزایش رقابت ، افزایش کارایی و بهره وری ، ایجاد انگیزش و رضایت شغلی در کارکنان منجر گردد .نقش مدیر در پرورش خلاقیت ، تحریک و تشویق کارکنان، تفویض اختیار به کارکنان ، پیدا کردن ذهنهای خلاق و استفاده از خلاقیت دیگران است .

نظام مدیریت مشارکتی با تکیه بر خود کنترلی کارکنان ، مشورت ، تشویق به ابتکار و احترام به افراد ، نقش مهمی در پرورش خلاقیت کارکنان ایفا می کند . تکنیک های خلاقیت گروهی شامل تحرک مغزی ، گردش تخیلی، تفکر موازی ، ارتباط اجباری ، شش کلاه تفکر ، از تکنیکهای مؤثر در تقویت تفکر خلاق هستند.

برای دسترسی به مطالب و مقالات کامل اینجا را کلیک نمایید.     

http://www.rava20.ir



تاریخ : شنبه 94/11/24 | 6:3 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر



تاریخ : جمعه 94/11/23 | 4:48 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر
مطالب قدیمی تر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق