دی 95 - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقیاس راهبردهای مقابله ای نوجوانان[1] – فرایدنبرگ و لوییس (ACS)

با گسترش تکنولوژی و شرایط گذار از جامعه سنتی به جامعه صنعتی به حجم دشواری ها و رنج های انسان ها افزوده شده است و عوارضی چون اضطراب، افسردگی، خودکشی، اعتیاد، طلاق، فرار از تحصیل، احساس پوچی و... را بیشتر از گذشته شاهد هستیم. به موازات این دشواری ها روانشناسان و پژوهشگران راه های ارزشمندی را در پیش چشم انسان های خواستار سلامت گشوده اند که تأمین کننده بهداشت روانی آنها باشد. از نظر جورج آلبی (1982) یکی از مؤلفه های اساسی بهداشت روانی مهارت های مقابله ای است. از دیدگاه لازاروس و فولکمن (1984) مقابله عبارت است از: تلاش های فکری، هیجانی و رفتاری فرد که هنگام رو به رو شدن با فشارهای روانی به منظور غلبه کردن، تحمل کردن و یا به حداقل رساندن عوارض استرس به کار گرفته می شود (دافعی، 1376(.مقابله یک پدیده پویا است که از یک سو وضعیت کنش های شناختی و عاطفی فرد را در مواجهه با عناصر تنیدگی زا یا پیامدهای ناشی از آنها و از سوی دیگرمهار نیازهای درونی و انتظارهای بیرونی خاص را به ویژه هنگامی که نیازها فراتر از توان فرد هستند و قابلیت های او را به چالش می طلبند نشان می دهد.

این مقیاس در سال 1993 توسط فرایدنبرگ و لوییس برای اندازه گیری شیوه مقابله در نوجوانان 12 تا 18 ساله و بر مبنای نظریه لازاروس طراحی شده  است.  برتری این آزمون نسبت به سایر آزمون های سنجش مقابله، سنجش جامعی 18 راهبر از راهبردهای مقابله ای است.     این مقیاس دارای یک فرم عمومی و یک فرم اختصاصی است. هر دو فرم دارای یک فرم طولانی با 80 ماده و یک فرم کوتاه با 18 ماده هستند. در اینجا فرم 80 ماده ای آمده است.  

به همراه  3مقاله رایگان مرتبط

 

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

دانلود مقیاس راهبردهای مقابله ای نوجوانان

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

 

 



[1] Adobcenl Coping Scale



تاریخ : پنج شنبه 95/10/30 | 8:15 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

مهم ترین فواید کتاب خواندن

در این  جا شما را با مهم ترین فواید کتاب خواندن آشنا کنیم تا شاید برای مطالعه بیشتر تشویق شوید. اگر چه کتاب خواندن فوایدی بیش از آنچه ما در اینجا بدان اشاره شده ، دارد اما موارد نام برده شده مهمترین فواید آن می باشند. اگر شما هم می خواهید که با فواید بیشتر کتاب خواندن آشنا شوید، با ما همراه باشید .

 توانایی کلامی را افزایش می دهد

 افرادی که کتاب می خوانند، دامنه لغات بالاتری نسبت به آنها که سمت کتاب هم نمی روند، دارند. آنها بهتر می توانند احساسات خود را بیان کنند و منظور خود را به طرف مقابل شان برسانند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که افراد کتاب خوان موفق تر از دیگران چه در صحبت کردن و چه در فعالیت های دیگر زندگی روزمره شان هستند.

  تمرکز را بالا می برد

 برعکس پست های بلاگ ها و مقالات موجود در اینترنت، کتاب خواندن تمرکز بالایی می خواهد. شاید در ابتدا برایتان سخت باشد که ساعت ها بنشینید و کتاب تان را به دست بگیرید و بخوانید اما پس از مدتی این کار برایتان لذت بخش خواهد شد و به شما آرامش می دهد. کتاب می تواند شما را از جهان واقعی و بیرونی تان جدا کند و در جهان خیالی دیگری فرو برد که همین کار موجب بالا بردن تمرکزتان می شود.

 با هنر و جهان اطراف بیشتر آشنا می شوید

 تحقیقی نشان داده افراد کتاب خوان به مراتب تمایل بیشتری به بازدید از موزه ها و شرکت در کنسرت ها دارند. آنها همچنین سه برابر افرادی که هیچ کتابی نمی خوانند، داوطلب در کمک به خیریه ها هستند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که افراد کتاب خوان نسبت به جهان اطرافشان فعال تر و پویاترند که این نه تنها به خود فرد بلکه به بهبود وضعیت اجتماعی نیز کمک خواهد کرد.

 قدرت تخیل را بهبود می بخشد

 حتما شنیده اید که می گویند مرز آدمها قدرت تخیل شان است. جهانی که در کتاب به تصویر کشیده است می تواند به قدرت تخیل شما کمک کند و زاویه دیدتان را نسبت به جهان اطراف تان گسترش دهد. این ذهن شماست که مسئول خلق جهان تان است، نه چشم هایتان.

باهوش تر خواهید شد

به جای این که در کلاس های مختلف شرکت کنید و هزینه زیادی بپردازید، کتاب بخوانید. کتاب خواندن یکی از کم هزینه ترین کارهایی است که می توانید برای افزایش دانش تان انجام دهید. در واقع شما در کمترین زمان ممکن بیشترین بهره را خواهید برد. تحقیقات ثابت کرده که افراد کتاب خوان نبست به آنهایی که وقت خود را صرف چیزهای دیگری می کنند، دانش بیشتری نسبت به مکان ها، چیزها و حتی آدمهای اطراف شان دارند

 بر اشتیاق تان می افزاید

کتاب خواندن اطلاعات شما را افزایش می دهد، به همین دلیل تمایل تان نیز به شرکت در بحث های مختلف و اظهار نظر کردن و به تبع دامنه افرادی که با آنها در ارتباط خواهید بود نیز بیشتر می شود.

بر کاهش استرس موثر است

تحقیقات نشان می دهد که کتاب خواندن بر کاهش استرس بسیار موثر است. تنها 5 دقیقه کتاب خواندن کافی است تا ضربان قلب و تنش فیزیکی تان آرام گیرد. بنابراین هر زمانی که احساس استرس و بی قراری داشته اید، بهتر است که کتابی را به دست بگیرید و بخوانید.

حافظه شما را تقویت می کند

تحقیقی ثابت کرده افراد هنگام مطالعه، بیشتر فکر می کنند. در واقع کتاب خواندن این فرصت را به افراد می دهد تا تمرکز بیشتری بر ذهن خود داشته باشند تا بتوانند آنچه می خوانند را درک کنند. اگر بخواهیم مطالعه را با چیزهای دیگری چون تماشای تلویزیون یا رادیو گوش دادن مقایسه کنیم، باید بگوییم که مطالعه فواید بیشتری دارد از این رو که ما می توانیم هنگام مطالعه مکث و سپس فکر کنیم اما این فرصت را در تماشای تلویزیون نداریم. این کار ذهن شما را فعال تر و حافظه تان را تقویت می کند.

 خودتان را کشف خواهید کرد

 یکی از دانشمندان می گوید که ما باید کتاب را آرام، با تمرکز بالا، ذهنی باز و با علاقه بخوانیم. در واقع مطالعه راهی است برای افزایش قوه تخیل، تمرکز و آرام کردن دردهایمان. تا زمانی که ما خودمان را کشف نکنیم و به بیانی رگ خواب خودمان را ندانیم، هیچ فایده ای برای دیگران نخواهیم داشت. کتاب ها این امکان را برایمان فراهم می کنند تا تجربه هایی را که تا به حال نداشته ایم، به دست آوریم یا اطلاعاتی را که در زندگی روزمره به کارمان خواهند آمد، کسب کنیم. کتاب ها در واقع شخصیت ما را به بهترین شکل ممکن می سازند.

 سرگرم می شویم

 شاید بسیاری از ما کتاب را نه به خاطر اهدافی که در بالا به آن اشاره کرده ایم، بلکه تنها برای سرگرمی بخوانیم، اما سرگرمی هم خود یکی از فواید خوب کتاب خواندن است. اگر مطالعه ما را سرگرم نکند، آیا باز هم علاقه ای به آن خواهیم داشت؟ در نهایت باید بگوییم که کتاب خواندن با تمام فوایدی که در اینجا بدان اشاره شده، خیلی بیشتر از فیلم ها و برنامه های تلویزیون به ما سود خواهند رساند، پس در انجام آن درنگ نکنید.

منبع: برترین ها

 



تاریخ : پنج شنبه 95/10/30 | 8:16 صبح | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامه تیپ شخصیتی(MBTI)

روانشناسان صنعتی - سازمانی با ارزشیابی شخصیت، مناسب ترین افراد را برای پست های سازمانی انتخاب می کنند. با شناخت تیپ های مختلف شخصیتی می توان به راحتی شخصیت افرادی که وارد سازمان می شوند را شناسایی نمود، روابط و تعاملات آنها را در سازمان، نیازها، علایق و رفتار سازمانی آنها را در آینده پیش بینی نمود. با آگاهی از تیپ های شخصیتی می توان کنترل بسیاری از امور را در دست گرفت. به اعتقاد «دان روسو» شخصیت مفهومی است فرضی و نمی تواند به تنهایی، یعنی خارج از آنچه بین افراد می گذرد، در نظر گرفته شودتیپ های شخصیتی چارچوب هایی کلی هستند که در هریک مجموعه ای از ویژگی ها نهفته است. با وجودد اینکه خصوصیات انسانی منحصر بفرد است، اما هر کس ویژگی های زیادی از یک تیپ شخصیتی را دارد. هیچچ انسانی در قالب یک تیپ شخصیتی خاص جای نمی گیرد بلکه رگه هایی از تیپ های دیگر را نیز دارد. با وجود این میانگین ویژگی های شخصیتی هر فرد او را در یک تیپ شخصیتی جای می دهد. با کمک تیپ های شخصیتی می توان شباهت ها و تفاوت های خود و دیگران را شناخت ( اسدی و اکبری دیباور، 1391). این آزمون یک آزمون روانشناسی برای تعیین تیپ های شخصیتی است که از دهه 1940 تا به حال مورد استفاده قرار می گیرد.این آزمون در پایه گذاری شیوه های مختلف آزمون های روانشناسی که امروزه کارفرمایان برای استخدام کارمندان از آنها استفاده می کنند نقش مؤثری داشته است. این آزمون 87 سوال دارداین آزمون بر مبنای نظریه تیپپ شناسی یونگ ساخته شده و شانزده تیپ ترکیبی شخصیت را مورد ارزیابی قرار می دهد. آزمون MBTI از چهار مقیاس درون گرایی – برون گرایی (EI)، حسی – شهودی (SN)، تفکری – عاطفی (TF) و قضاوتی – ادراکی (JP) تشکیل شده که هر مقیاس به صورت دو قطبی می باشد.

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

دانلود پرسشنامه تیپ شخصیتی

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

 

 



تاریخ : سه شنبه 95/10/28 | 9:23 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

مقیاس رضایت جنسی یاوری کرمانی

غریزه جنسی از نیاز های ذاتی انسان است.  به طوری که (مزلو  1976؛ به نقل از واندر ماسن، 2004). این نیاز را در رده ی نیاز های جسمانی یا نیاز های حیاتی اولیه قرار داده است. در زمینه رابطه جنسی نیز می توان گفت که اگر چه زندگی زناشویی سعادتمندانه فقط تا اندازه ای مربوط به رابطه جنسی است ولی این رابطه ممکن است از مهم ترین علل خوش بختی یا عدم خوش بختی در زندگی زناشویی باشد. زیرا اگر این رابطه قانع کننده نباشد منجر به احساس محرومیت، ناکامی و عدم احساس ایمنی (به خطر افتادن سلامت روان) و در نتیجه از هم پاشیدگی خانواده می شود. (شاملو، 1380). در بیان نیاز های بیولوژیک، غریزه جنسی، آمیختگی عمیقی با نیاز های روانی داشته به طوری که می توان تاثیر این خواسته را در بسیاری از ابعاد زندگی مشاهده کرد (بایرز و دمونز، 1999 ). ین مقیاس که احساسات و نگرانی های شخصی را درباره محبت و رابطه جنسی با همسر ارزیابی می کند، توسط یاوری کرمانی (1386) ساخته شده و شامل 17 سوال است.

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

دانلود مقیاس رضایت جنسی

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

 

 

 



تاریخ : یکشنبه 95/10/26 | 7:43 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

 

دستیابی به موفقیت، با غلبه بر این 9 مانع  

همه ما می دانیم که موفقیت محصول تلاش و پشتکار است. اما عامل دیگری هم در موفقیت نقش دارد که معمولا هم مورد توجه قرار نمی گیرد: قدرت ذهنی و عاطفی. این توان ذهنی و عاطفی، همچون سایر ویژگی های مثبت به سادگی در دسترس بعضی افراد قرار دارد، اما عده ای هم برای برخورداری از آن باید تلاش بیشتری به خرج دهند.
برای افزایش قدرت ذهنی خود باید نگاهی دقیق به زندگی خود بیاندازید تا با ویژگی هایی که باید در خود تقویت کنید و یا بطور کلی کنار بگذارید آشنا شوید.

 در ادامه با 9 عاملی که مانع موفقیت شما می شوند و باید هر چه سریعتر آنها را از سر راه خود بردارید آشنا می شوید.
1-  حسادت:
حسادت که گاه به هنر شمارش موهبت های زندگی دیگران به جای نعمات زندگی خودتان تعبیر می شود، یکی از عوامل نابودکننده موفقیت است. هر چه بیشتر بتوانید تمرکزتان را به جای ناداشته هایتان به داشته هایتان معطوف کنید، بیشتر احساس شادمانی می کنید و موفقیت بیشتری را در زندگی خود تجربه می کنید. حسادت نوعی توهم است؛ خوشبختی دیگران هیچ چیز از شما کسر نخواهد کرد.
2-  کمال گرایی
بالاترین درجه از خودآزاری یا کمال گرایی در واقع به مفهوم جستجوی بهترین ها نیست، بلکه بدین معنی است که شما کنترل خود را به صدایی می سپارید که در ذهنتان فریاد می زند شما هرگز نمی توانید به اندازه کافی خوب باشید. کمال گرایی نه تنها مانع موفقیت شما می شود بلکه می تواند به احساس شدیدی از اضطراب، افسردگی و رخوت منجر شود.
3- مقایسه
افراد موفق هرگز خود را با دیگران مقایسه نمی کنند. آنها می دانند که این کار فقط اتلاف وقت و انرژی است، چرا که، همانطور که حتما متوجه شده اید، هیچکس شبیه شما نیست. فقط خود را با آنچه بوده اید و آنچه در آینده تمایل دارید باشید مقایسه کنید.
4- سرزنش
زندگی ما، موفقیت ها و دستاوردهایمان همگی نتیجه عملکرد خودمان است، بنابراین سرزنش دیگران در مواقعی که مشکلی بوجود می آید کاری کاملا اشتباه است. در مواقع بروز مشکل، به جای سرزنش دیگران وقت و انرژی خود را برای رفع مشکل و درست کردن اوضاع صرف کنید. سرزنش کردن دیگران راهی تنبلانه برای توجیه شکست ها و اشتباهات است.
5- عدم برخورداری از اعتماد به نفس
هر زمان به توان پیشرفت خود شک کردید، به مسیری که تا کنون پیموده اید نگاهی بیاندازید؛ تمامی آنچه در این مسیر تجربه کرده اید و تمام مشکلات و ترس هایی که بر آنها غلبه کرده اید را مرور کنید. اجازه ندهید شک و تردید نسبت به توانایی هایتان شما را از پیشرفت بازدارد، چرا که هیچ چیز دیگری تا این حد نمی تواند مانع پیشرفت و دستیابی شما به موفقیت شود.
6- ترس
اگر از شکست واهمه داشته باشید، احتمالا از اقدام کردن هم می ترسید. ترس فقط روشی است که ذهن شما از آن طریق به شما اعلام می کند که چیز مهمی وجود دارد که باید بر آن غلبه کنید، پس اجازه ندهید ترس بر سر راه موفقیت شما قرار گیرد. خطرات در عالم واقعیت وجود دارند، اما ترس یک انتخاب است. اگر بر ترس خود غلبه کنید می توانید قوی تر، عاقل تر و با هوش تر به راه خود ادامه دهید.

 7- حواس پرتی
همیشه عاملی برای حواس پرتی در اطراف شما و در چند قدمی تان وجود دارد. اما اگر خواهان موفقیت هستید، باید بتوانید بر این عوامل چیره شوید و تمرکزتان را هر چه قدرتمندتر سازید. به جای لذات لحظه ای و گذرا، تلاش کنید به رضایت عمیق و ماندگاری که از مداومت و به سرانجام رساندن امور ناشی می شود بیاندیشید. اجازه ندهید آنچه در اطراف شما رخ می دهد، شما را از موفقیت و پیروزی تان دور کند.
8- حس ایمنی
بیشتر مردم می گویند از آنچه انجام داده اند پشیمان نیستند اما همیشه در حسرت کارهایی هستند که شانس انجامش را داشتند و انجام ندادند. اشتباه برای هر کسی رخ می دهد و می گذرد، اما "کاش" و "اگر" صدمه ای غیر قابل جبران در زندگی ما به جا می گذارد. زندگی کوتاه تر از آن است که هر روز صبح با حسرت از خواب برخیزیم. اگر به دنبال موفقیت هستید از فرصت هایی که برایتان پیش می آید استفاده کنید.
9-  تاخیر در انجام امور
این عامل یکی از محبوب ترین روش های تخریب آینده است! هر روزی که انجام امور را به تعویق می اندازید، یک روز دیگر را با نگرانی در خصوص اموری که باید به انجام برسند پشت سر می گذارید. اگر بتوانید با این عادت خود مبارزه کتید، قدمی بزرگ به سوی موفقیت برداشته اید.

 چه عاملی شما را از رسیدن به موفقیت بازداشته است؟
مدتی زمان صرف کنید تا با عواملی که شما را از پیشرفت و دستیابی به موفقیت بازمی دارند آشنا شوید، سپس سعی کنید خود را از این موانع برهانید.

منبع: مجله موفقیت

 



تاریخ : یکشنبه 95/10/26 | 9:12 صبح | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

محصولات ورزشی



تاریخ : شنبه 95/10/25 | 7:10 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر



تاریخ : شنبه 95/10/25 | 4:28 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر



تاریخ : شنبه 95/10/25 | 4:22 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر



تاریخ : شنبه 95/10/25 | 4:14 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر



تاریخ : شنبه 95/10/25 | 4:10 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر
مطالب قدیمی تر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق